City Network tar OpenStack till massorna

december 2, 2014

Svenska City Network, en av Europas snabbast växande leverantörer av molnbaserad IT- infrastruktur (IaaS), meddelar idag att man som första europeiska leverantör erbjuder OpenStack i flera datacenters runtom i Europa. I och med detta kan kunder nu dra full nytta av öppenheten, säkerheten och skalbarheten som den öppna mjukvaruplattformen OpenStack ger användare, en plattform som av analysföretaget 451 Research förväntas ha ett marknadsvärde 2016 på motsvarande 1,7 miljarder USD*.

– OpenStack är en lika stor revolution för molnet som Linux var för operativsystemen, säger Johan Christerson, VD på City Network. Det är framtidens infrastrukturplattform för drift av alla typer av molntjänster som vi nu kan erbjuda våra kunder, vilket känns väldigt bra. Vi har allt sedan starten 2002 haft ett starkt fokus på att ge våra kunder högsta möjliga tillgänglighet med bibehållen säkerhet och flexibilitet. Med OpenStack tar vi ett historiskt kliv vidare i detta arbete.

Inledningsvis finns City Networks molnbaserade IT-infrastrukturtjänst CityCloud tillgänglig på OpenStack i Sverige och Storbritannien. Nyligen publicerade siffror från IDC pekar ut att marknaden för publika molntjänster kommer omsätta svindlande 127 miljarder USD 2018 och tillväxten för infrastruktur som tjänst-lösningar växer 6 gånger snabbare än IT- marknaden i stort**.

I Sverige erbjuds tjänsten från båda företagets datacenter i Stockholm och Karlskrona, vilket innebär att kunder kan ha en helt redundant infrastruktur fast med de fördelar kring öppenhet, skalbarhet och säkerhet som OpenStack-plattformen ger. Inom kort kommer City Network erbjuda sina tjänster på OpenStack på alla de marknader där företaget är verksamt runt om i Europa.

Drivkraften att erbjuda tjänsten på OpenStack-plattformen baseras på kunders behov av att ha en öppen, skalbar och säker infrastruktur. Just förmågan att kunna skala upp och ned behoven samt kunna koppla på fler olika tjänster på sin infrastruktur efter hand, är den stora fördelen med OpenStack jämfört med proprietära lösningar från stora internationella konkurrenter.

– I dagens föränderliga digitala ekonomi är det affärskritiskt att snabbt kunna justera sina behov av infrastruktur, oavsett om det handlar om att koppla på ett nytt projekt eller etablera sig på en helt ny marknad. Att då sitta fast i en inlåst lösning är dyrt, och kan vara direkt förödande för affärerna. Med infrastruktur som tjänst levererad på en OpenStack-plattform tar vi bort dessa affärsrisker, säger Johan Christerson, VD på City Network.

City Networks molnbaserade IT-infrastruktur tjänst, City Cloud, innebär att kunder köper serverkapacitet, lagring, backup och övervakning efter behov. Genom att City Network finns på flera platser i Sverige och Europa kan man som kund enkelt skala upp eller ned sina behov och ha en helt redundant infrastruktur. Tjänsten hanteras enkelt genom ett webbgränssnitt där det även finns en supportfunktion.

* Technology and business insights report, The OpenStack pulse report 2014 by 451 Reaserch. **IDC report world wide and regional public cloud IT-services 2014-2018 foercast, 3 november 2014.