City Network växlar upp innovationstakten – utser Johan Christenson till VP Innovation

januari 26, 2022

City Network ökar sitt fokus på innovation och tillväxt ytterligare då företagets grundare Johan Christenson utses till den helt nya rollen som Vice President Innovation på det europeiska molnföretaget. Samtidigt har Jim Johansson utsetts till Managing Director för bolaget. Företaget som fokuserar på molntjänster med inbyggd regelefterlevnad för den europeiska marknaden gör denna förändring för att höja tempot i genomförandet av sin affärsstrategi, öka sitt fokus på innovation ytterligare och fortsätta att bygga och utveckla sina öppna och flexibla it-infrastrukturtjänster med full automatisering.

– Som den innovativa europeiska leverantören av digital infrastruktur med full regelefterlevnad, har City Network byggt en unik position på den europeiska molnmarknaden. På en marknad som är värderad till många miljarder euro är bolaget nu redo för ytterligare expansion och där är fortsatt innovation nyckeln. Med Johans fulla fokus på innovation och med Jim som tar över det dagliga ansvaret för bolaget, kommer vi att snabba på denna process ytterligare. Tillsammans med hela ledningsgruppen har vi ett solitt management på plats för att leverera på företagets affärsstrategi, säger Carl-Magnus Månsson, styrelseordförande i City Network och VD för City Networks ägare Iver.

I sin roll som grundare av City Network har Johan alltid fokuserat på innovation och tillväxt. Som VP Innovation kommer han nu att ägna sig åt att utveckla företagets tjänster och erbjudande ytterligare, i nära samarbete med innovationsteamet på City Network, kunder och partners.

Den digitala transformationen ger enorma värden och skapar bättre och mer hållbara samhällen. Men samtidigt ökar pressen på företag och offentlig sektor när det kommer till att hantera data säkert och med fullt fokus på olika lagar och regler, att göra det kostnadseffektivt och hållbart och att innovera utan att riskera den personlig integriteten. Att möjliggöra ovan är vad som gör oss på City Network unika, och jag är stolt över att vi nu bygger den europeiska molnorganisationen för ytterligare innovation och tillväxt, kommenterar Johan Christenson.

Som ny Managing Director kommer Jim Johansson att leda City Network. Jim började på företaget 2020 och har arbetat som marknadschef i två år. Jim har en gedigen förståelse för tjänsteportföljen, företagskulturen och har också varit djupt involverad i att sätta strategin för framtiden.

– Jag är glad och ödmjuk över möjligheten att leda City Network i vår fortsatta expansion och tillväxt. Efter att ha arbetat två år på förteget år har jag lärt känna en organisation som främjar talanger och innovation och som har ett gediget fokus på kundnöjdhet. Dessa är kärnvärden jag kommer att fortsätta att bygga på när vi bygger det europeiska molnet, säger Jim Johansson i en kommentar till sin nya roll.

Om City Network

City Network är en ledande global leverantör av molntjänster för it-infrastruktur. Företagets molntjänster är alla byggda på den öppna plattformen OpenStack och erbjuds som publikt, privat eller ett compliant moln.

City Network är certifierade enligt ISO 9001, 14001, 22301, 27001, 27010, 27013, 27017 och 27018 – internationellt erkända standarder för kvalitetsledningssystem, miljö och informationssäkerhet. Företagets tjänster finns tillgängliga från fler än 20 datacenter i hela världen. City Network är en del av Iver.

Johan Christenson, grundare av City Network och VP Innovation
Johan.christenson@citynetwork.eu