City Network lanserar City Connect – direkt tillgång till din data i molnet

maj 13, 2015

City Network, en av Europas snabbast växande leverantörer av infrastruktur som tjänst (IaaS), lanserar idag City Connect, en tjänst för att via en direkt anslutning koppla ihop företags nätverk med sin viktiga information lagrad i molnet. Detta möjliggör säker och snabb tillgång till sin data i infrastrukturtjänsten City Cloud och City Networks datacenter runt om i världen såväl som snabb Internetaccess via samma förbindelse. Möjligheten öppnas också till ett antal nya säkerhetstjänster för att skydda både kontor och datacenter, som exempelvis skydd mot DoS-attacker.

– Med lanseringen av City Connect stärker vi vår position som dedikerad leverantör av infrastruktur i molnet genom att addera lösningar för ökad säkerhet och snabbhet, säger Johan Christenson, VD och grundare av City Network. Som första leverantör i Europa erbjuder vi nu kunder att bygga ett eget privat globalt företagsnätverk, kostnadseffektivt och helt flexibelt utifrån de behov de för tillfället har.

Snabbheten och säkerheten i City Connect möjliggörs bland annat genom att trafiken istället för att gå ut över Internet transporteras genom City Networks egna våglängdsnät. Anslutningen innebär också en avsevärt lägre latens och moderna tjänster som Desktop as a Service fungerar ännu smidigare. Kunden kan välja att ansluta sig direkt via exempelvis svartfiber, via våglängd eller via sin Internetleverantör.

– Ett av de största säkerhetshoten kring molntjänster idag är så kallade DoS-attacker, dvs. att företags digitala tjänster och system blir medvetet överbelastade. Med City Connect får man tillgång till extremt stor kapacitet som filtreringsmöjligheter som ger skydd för både datacenter och kontor som är uppkopplade, säger Johan Christenson.

Genom den OpenStack-baserade infrastrukturtjänsten City Cloud, har City Network sedan tidigare en stark position på den europeiska marknaden för molntjänster. City Cloud används idag av företag och myndigheter och innebär att de kan köpa serverkapacitet, lagring, backup och övervakning efter behov. City Cloud finns tillgängligt via flera datacenter i Sverige och Europa och är redundant. Kapaciteten kan enkelt skalas upp eller ner utifrån behov. Med City Connect lägger City Network till ytterligare en tjänst för att hjälpa kunder utnyttja den fulla potentialen av molnets möjligheter.

City Connect finns tillgänglig från och med idag och kan köpas av kunder oberoende av var de idag har sitt datacenter eller vilka molntjänster de för tillfället använder. Kostnaden för tjänsten beror på hur och under vilken tid kunden väljer att teckna tjänsten. För mer information, se www.citycloud.se/cityconnect