Folksam väljer City Network

februari 1, 2016

City Network, en av Europas snabbast växande leverantörer av infrastruktur som tjänst (IaaS), meddelar idag att Folksam, ett av Sveriges ledande företag inom försäkring och pensionssparande, valt att samarbeta med City Network. Folksam har nyligen lagt en ny it-strategi där en av delarna innebär ökat fokus på Iaas-tjänster vilket ledde till en upphandling av molntjänster för drift av infrastruktur. Valet föll på City Networks tjänst City Cloud for Bank & Finance.

Att City Cloud for Bank & Finance är dedikerad för bank- och finansbranschen och andra högsäkerhetsföretag, samt baserad på den öppna plattformen OpenStack var viktiga skäl till att Folksam valde City Network.

– City Network uppfyller de krav på tillgänglighet och säkerhet som är viktiga parametrar när vi nu vässar Folksam för framtiden. I kombination med en attraktiv prismodell och att all data lagras lokalt i Sverige gjorde det att vi valde dem som partner i vår satsning på molntjänster, säger Gunnar Fröderberg, CIO på Folksam.

Folksam kommer inledningsvis att använda infrastrukturtjänsten för att drifta utvecklingen av tjänster kopplade till Folksam.se. Avtalet gäller tillsvidare och innebär att Folksam kan köpa den kapacitet man för stunden har behov av.

–­ Vårt mål är att alla företag och organisationer ska kunna dra fördel av en molnbaserad infrastruktur och därför är det naturligtvis roligt att Folksam, som ett av Sveriges största försäkrings- och pensionssparandebolag, valt vår Iaas-tjänst för företag med extra höga krav på säkerhet, säger Johan Christenson, vd och grundare av City Network.

City Cloud for Bank & Finance lanserades under hösten förra året och innebär i korthet att kunder kan köpa serverkapacitet och lagring efter behov. Både den fysiska säkerheten på de datacenter där tjänsten är placerad, krav på loggning, övervakning samt spårbarhet, uppfyller myndighets- och branschspecifika krav på säkerhet så som Solvens 2. City Network, vars hela verksamhet är certifierad i enlighet med ISO 27001, standarden för informationssäkerhet, ansvarar för att lägga upp nya kunder och användare av tjänsten. Tjänsten är precis som City Networks andra Iaas-tjänster baserad på den öppna plattformen OpenStack och erbjuds som en helt redundant tjänst från City Networks datacenter i Stockholm och Karlskrona.

Om Folksam

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.