Stort intresse för OpenStack Days Nordic

augusti 31, 2016

Den 22 september 2016 samlas för första gången den nordiska OpenStack-communityn för en hel dag av föreläsningar, inspirerande exempel och nätverkande i Stockholm på eventet OpenStack Days Nordic. OpenStack är en open-source baserad mjukvaruplattform för privata och publika moln och den kan liknas vid ett operativsystem för molnet. Bakom OpenStack finns en stark utvecklarcommunity genom OpenStack Foundation, vilken stöds av en majoritet av alla stora hård- och mjukvarubolag i världen.

– Det är inspirerande att se hur allt fler europeiska företag inför publika, privata och hybrida molntjänster baserade på OpenStack, säger Jonathan Bryce, Executive Director på OpenStack Foundation. Många nordiska, och inte minst svenska, företag och organisationer har gjort globala avtryck genom användningen av OpenStack. Vi ser fram emot att diskutera nya och innovativa vägar för att hjälpa nordiska organisationer att använda OpenStack som plattform för molnsatsningar i hela Europa.

Heldagsseminariet OpenStack Days är ett globalt event som arrangeras på initiativ av medlemmar i OpenStack communityn. Seminariet i Stockholm samlar OpenStack-entusiaster från olika branscher och kommer att ge deltagarna insikter i utvecklingen för OpenStack, konkreta användarexempel med säkerhets- och integritetsaspekter. Bland talarna märks exempelvis:

• Jonathan Bryce, Executive Director på OpenStack Foundation.
  • Jan Van Eldik, datacenterchef på CERN, världens största partikelfysiklaboratorium.
  • Thierry Carrez, utvecklingschef på OpenStack Foundation och ordförande för stiftelsens tekniska kommitté.

Initiativtagare och tillika arrangörer av det första OpenStack Days Nordic är svenska City Network i samarbete med op5.

– Vi ser verkligen fram emot att för första gången få träffa en samlad, nordisk skara av OpenStack-entusiaster och lära oss ännu mer om framtidens molnplattform säger Johan Christenson, VD och grundare av City Network. Intresset för dagen är stort och vi hoppas samla ca 300 personer. Vi är duktiga på att både utveckla och driftsätta OpenStack-baserade molntjänster och genom det här eventet vill vi inspirera ännu fler företag och organisationer att utveckla på plattformen.

Förutom City Network och Op5 är följande företag med för att göra eventet möjligt; SUSE, Canonical, Arista, Layer-8, Elastx, Rackspace, Cybercom, IPnett, Sandisk, Nexenta, Nordic Frames, IDG Rekrytering & Ledarskap, DEK Technonoligies, SICS, Aptira och Beta Cloud.

Heldagsseminariet sker på Münchenbryggeriet i Stockholm den 22 september 2016, kl 08.00 – 17.00. För utförligt program och biljetter, vänligen se http://openstacknordic.org.

För media: Är du intresserad av att delta på eventet eller boka en intervju, vänligen kontakta carl.forsstrom@beachfrontpr.se eller tfn 0708-33 02 10.

Om OpenStacks utveckling

OpenStack® är världens mest använda open-source baserade mjukvaruplattform för att bygga molntjänster på. Den används av små och stora företag, telekomföretag, tjänsteföretag, myndigheter och stöds av merparten av alla stora universitet och forskningsinstanser. Som ett exempel används OpenStack av hälften av alla företag på Fortune 100-listan. Omsättningen från molntjänster som driftas på plattformen är ett av IT-världens snabbast växande områden. Analysföretaget 451 Research och deras analytiker Al Sadowski beräknar att omsättningen från tjänster utvecklade på OpenStack under 2015 var 1,32 miljarder USD. Fram till 2018 räknar man med en årlig tillväxt om 31 procent och en omsättning på 3,37 miljarder USD 2018*.  Mer information om OpenStack Foundation finns på https://www.openstack.org.

* http://www.eweek.com/cloud/openstack-revenues-approaching-3.4b-451-research.html.