Cleura och NUITEQs samarbete utökar utbudet av lagliga digitala mötesalternativ till offentliga Sverige

augusti 25, 2022

Det europeiska molnföretaget Cleura meddelar idag att den svenska programvaruleverantören för enklare digitala samarbeten, NUITEQ, har valt att leverera sin tjänst från Cleuras digitala infrastruktur med inbyggd regelefterlevnad.

NUITEQ skapar lösningar som gör det lättare för myndigheter, organisationer och företag att samarbeta digitalt. Företagets tjänst för digitala möten, NUITEQ Stage, rekommenderades nyligen som mötestjänst av eSamverkan-gruppen i deras kartläggning om alternativ till amerikanska samarbetslösningar. Med tjänsten driftad på Cleuras Compliant Cloud, som har inbyggd regelefterlevnad för exempelvis GDPR och OSL, kan kunderna vara trygga med att den personliga integriteten inte äventyras och att dataskyddslagar efterlevs.

Kravspecifikation för digital samarbetsplattform – eSamverka
Resultatet från arbetet med digital samarbetsplattform redovisades för eSams styrgrupp den 29 juni. I samband med det publicerades ett stöddokument för de som vill göra en egen PoC – proof of concept – och nu är också kravspecifikationen tillgänglig.
www.esamverka.se

– Efterfrågan på säkra, lagliga och pålitliga digitala möteslösningar utvecklade och driftade i Sverige har ökat dramatiskt sedan förra årets ogiltigförklarande av dataöverföringsavtalet mellan EU och USA.

Mot bakgrund av detta har vi beslutat att drifta NUITEQ Stage på ett europeiskt moln som lever upp till lokala lagar och regler. För detta ändamål är Cleura det självklara och bästa alternativet.

Inte minst eftersom både vår tjänst och Cleura är rekommenderade av eSam i Sverige, säger Harry van der Veen, CEO och medgrundare på NUITEQ.

Collaborative software solutions | NUITEQ
Collaborative software for remote working and remote and in class education.
www.nuiteq.com

Den digitala samarbetstjänsten kommer inledningsvis att driftas via Compliant Cloud på Cleuras datacenter i Stockholm. Kombinationen Cleura och NUITEQs digitala mötestjänst ger organisationer alla de fördelar som molnet ger och samtidigt möjligheten att kunna utveckla och bygga tjänster på en plattform som lever upp till de högsta säkerhetsföreskrifterna där all data behandlas i enlighet med europeiska datalagar.

Compliant Cloud – Molntjänster för reglerade branscher – Cleura
Compliant Cloud är inte bara IT infrastruktur för storföretag utan ett övergripande, modernt dataskydd för reglerade branscher.
cleura.com

– NUITEQ och Cleura har samma drivkraft, att utveckla innovativa digitala tjänster som samtidigt gör att kunderna kan vara trygga med deras informationen hanteras enligt gällande lagar och regler i Europa. Där den personliga integriteten inte kränks!

Jag ser därför fram emot att arbeta tillsammans med NUITEQ i deras expansion och därmed fortsätta att bygga ett europeiskt ekosystem av digitala tjänster, kommenterar Johan Christenson, grundare och VP Innovation på Cleura.

Cleuras internationella räckvidd viktig del i NUITEQs internationella tillväxt

NUITEQ, som har huvudkontor i Skellefteå och kontor i Stockholm, har siktet inställt på att bli störst i Skandinavien inom digitala verktyg för effektiva, lagliga och säkra moderna möten.

– Förutom att vara en europeisk molnpartner som respekterar lokala datalagar och som lever upp till våra och kundernas högt ställda krav på säkerhet, kommer Cleura vara en viktig del i vår tillväxtstrategi. Deras europeiska räckvidd gör det möjligt för oss att växa med dem, avslutar Harry van der Veen.

Hur kan vi hjälpa din organisation?
Svara på ett antal frågor och lämna dina kontaktuppgifter så berättar vi hur vi bäst kan hjälpa din organisation och hur ni kan dra nytta av våra IT-infrastrukturtjänster samt de tjänster och lösningar som finns i vårt ekosystem.
1Start
2Verksamhet
3Organisation
4Tjänster
5Kunder
6Kontakt
7Indikation

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper, skolor och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt. Vi tror alla kan delta, dela med sig, lära sig och få inspiration genom smartare interaktion utan digitala gränser. Med NUITEQs lättanvända digitala verktyg för samarbete drar kunder och användare nytta av förbättrad kreativitet, engagemang och resultat. Företagets prisbelönta programvara används av kunder i över 70 länder.

För mer information, besök www.nuiteq.com.

Om Cleura

Cleura, det europeiska molnet, erbjuder digitala infrastrukturtjänster med full automation för organisationer som vill kunna innovera utan att tumma på dataskyddet. Genom att leverera säker digital infrastruktur byggd på öppen källkod och med inbyggd regelefterlevnad, erbjuder Cleura en hållbar plattform för innovation och ger samtidigt användarna kontroll över sin data. Cleura är en del av Iver och har sitt huvudkontor i Sverige. Företagets molntjänster är tillgängliga över hela världen. För mer information, besök gärna www.cleura.com.

Presskontakt Ulrika Leufstedt Holmqvist – Marketing Officer NUITEQ
uh@nuiteq.com